LIFE

" ما هو الهدف من الحياة؟ الإسلام يجعل من الواضح أن على المسلم ، منذ البداية ، أن الغرض من الحياة هو دائم إلى الله عز وجل عبادة. وينبغي لنا أن نعرف أن السبيل الوحيد لخلاصنا في الدنيا والآخرة في معرفة الرب الذي خلقنا ، يؤمنون به ، وعبادته وحده "


~~~what is the aim of life? Islam makes it clear to the Muslim, from the very beginning, that the permanent purpose of life is to worship Allaah. We should know that the only way for our salvation in this life and in the Hereafter is to know the Lord who created us, believe in Him, and worship Him alone~~~

Followers

Tuesday, March 31, 2009

Ketulusan Hati..~~

video

Sedihku sakitku ku terima

Ku rela ku pasrah jalanku
Ini suratan aku dicoba
Demi rahmat-Mu ku memohon

Ya Allah ridhoi ketulusan hati
Ya Allah beri aku ketabahan
Ya Allah aku sanggup berkorban

Demi rahmat-Mu Ya Allah

Ya Allah ridhoi ketulusan hati
Ya Allah beri aku ketabahan
Ya Allah aku sanggup berkorban
Demi rahmat-Mu Ya Allah Allah

Monday, March 30, 2009

KAWAN~~

Best Friends means different things to different people. Some insist that you can have only one best friend. Others assert that they have best friends for different aspects of their personalities. Whatever the precise definition, your best friend is the person who gets you. They understand who you are and what you are saying. The greatest distance cannot separate best friends. You will always feel a kinship with them, and be able to instantly continue the friendship even after not talking for many years.

DARIPADA Abi Musa al-Asyaari, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya perumpamaan sahabat yang baik dan sahabat yang jahat adalah seperti penjaja kesturi dan tukang hembus api. Penjaja kesturi mungkin akan memberikannya kepada atau kamu membeli darinya atau sekurang-kurangnya kamu dapati bauan yang harum. Dan tukang hembus api akan membakar kainmu atau kamu mendapati bau yang busuk. (Syaikhan)

>>>>Dalam hadis ini Rasulullah membuat perumpamaan berhubung dengan kawan atau sahabat yang baik sama seperti penjual bauan. Siapa yang datang kepadanya akan beroleh bauan tersebut, sama ada dibelinya atau diberinya percuma ataupun sekurang-kurangnya bauannya yang harum semerbak. Sedangkan kawan yang jahat akan membahayakan orang yang mendekatinya sekalipun dia tidak terlibat sama dalam kejahatan tetapi tidak terlepas dari tuduhan orang kepadanya...so pandai-pandailah memilih sahabat dan berkawanlah dengan orang baik-baik yang dapat memandu ke arah kebaikan...

alhamdulillah n syukur sgt2 sbb dapat kwn y dpt beri sumthing 2 me ke arh kebaikan..n faham diri ni seadanye....hehe...to SHARIFAH SORAYA SYED OTHMAN or aya thanx 4 being ma fren...walaupn kte knl sthun lbh tpi dh mcm bethun2 lamenye knl hehe...myb sbb kite 1 keple OOppp satu kple mcm mane tu alien kah hehe...sbb kte bnyk bnde y sme cume yana takot air aya xtakot haha....

k now sy nk talk bOUT my luvly fren or fam...nm diberi SHARIFAH SORAYA org nye kan cntik sgt22 hehe..die baek gile tpi sumtyme ngokngek skit hehee..(jgn mare) die bnyk bntu kte tuk slesaikan sumthg...tu sbb ak syg mu aya..hehe bile tue2 kekgi ade fam jgn lupe daku deh...


AYA + YANA = AYANA


die ni nmpak mtg tpi xde la mtg sgt hahaha....tpi die nye nsht gud cm org berpglam...huhu everthing kte org kongsi..bak kate pepatah..rahsiaku rahsiamu jua..haha...
syukur sangt sbb dpt kwn cm die n kwn2 y len...sbb tu kt sygg sgttt kwn2 ku ...
bgi sy bile sy dh bekwn ngn org tu selamany die adlah kwn sy...hehehe to alll ma frennn thnx 4 being ma fren yee...muahhhh luv u alll...ur my best buddies 4ever!!!! may ALLAH bless u all my fren.....al de besh in ur life....^_^


~~FRIEND 4EVE~~
I still remember the first day we met
We were too shy to say much at all
It's funny to think back to that time
Because now we're having a ball!
They say that true friendship is rare
An adage that I believe to be true
Genuine friendship is something that I cherish
I am so lucky to have met you.
Our bond is extremely special
It is unique in it's own way
We have something irreplaceable
I love you more and more each day.
We've been through so much together
In so little time we've shared
I will never forget all the moments
that you've shown me how much you cared.
Friends are forever
Especially the bond that you and I possess
I love your fun-filled personality
Somehow you never fail to impress.
The world could use more people like you
it would certainly be a better place
I love everything about you
You are someone I could never replace.
You are always there for me
When my spirits need a little lift
I cannot thank you enough for that
You are truly an extraordinary gift.
You are everything to me and more
I could never express that enough
Life is such a treacherous journey,
and Without you it would be even more tough.
Our story will continue to grow
With each passing day
Because I trust that with you by my side
Everything will always be Okay.
You are so dear to me
You know I will love you until the end
I will always be there for you, and
You will always (and forever) be my best friend.

Friday, March 27, 2009

TAZKIRAH JUMAAT~~

REALITI UMAT ISLAM KINI !!

Dewasa kini, kita sering mendengar tentang permasalahan yang menimpa umat Islam di seluruh dunia. Umat Islam di seluruh dunia sedang menghadapi krisis rohani yang mencampakkan diri mereka ke lembah kehinaan di sisi Allah SWT khususnya, dan di kaca mata masyarakat dunia amnya.

Umat Islam telah hilang keperibadian orang-orang yang beriman di mana suatu masa dahulu pernah dimiliki oleh para sahabat dan para salafus soleh yang datang selepas mereka. Kehilangan ini sekaligus melontarkan umat Islam kembali mengamalkan cara hidup yang berlandaskan norma-norma yang sememangnya telah wujud dan dipraktikkan oleh manusia di zaman jahiliyyah.

Oleh yang demikian, garis pemisah yang membezakan antara mereka dengan orang-orang kafir telah terhapus lalu kehidupan mereka juga tidak jauh berbeza dengan kehidupan orang-orang kafir. Akibatnya, turunlah azab Allah SWT ke atas mereka, sebagaimana yang sedang dihadapi oleh umat Islam di dunia sekarang ini.

Lihatlah bagaimana nasib yang telah menimpa saudara seIslam kita di seluruh dunia. Mereka hidup dalam keadaan kesengsaraan yang mana mereka telah menerima penindasan yang cukup hebat dari golongan-golongan yang sememangnya benci dan tidak mahu melihat Islam gah di muka bumi ini. Walaupun menerima nasib yang sedemikian, namun rintihan-rintihan suara mereka yang sayu, langsung tidak pernah dihiraukan oleh umat Islam yang lain supaya mereka dapat dibantu untuk menghapuskan
kekejaman musuh-musuh Islam ke atas mereka.

Malah terdapat juga orang-orang Islam yang telah diperkotak-katikkan oleh musuh-musuh Islam supaya menjatuhkan serta menindas umat Islam yang lain. Pemimpin-pemimpin Islam yang zalim telah dijadikan sebagai boneka mereka untuk melaksana dan meneruskan cita-cita serta impian keemasan mereka selama ini. Ini terjadi akibat tiada lagi kekuatan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT serta sensiviti terhadap
Islam itu sendiri sehingga sanggup mengabaikan kepentingan Islam semata-mata untuk mencapai dan memenuhi kepentingan diri sendiri.
Kita seharusnya mengimbau kembali sejarah perkembangan Islam di zaman Rasulullah SAW dan selepasnya agar ia dapat dijadikan sebagai panduan dalam kehidupan. Menelaah dan meneroka sejarah adalah adalah salah satu faktor terpenting untuk pembentukan peribadi Muslim sejati serta dapat mengenal dengan lebih jauh lagi tentang keadaan umat islam itu sendiri. Seseorang itu tidak akan dapat merasakan keterikatannya dengan umat melainkan ia telah menyatuka diri dengan sejarah umatnya. Jika pengetahuannya tentang umat sudah cukup baik, maka perasaan dan kesedarannya terhadap Islam akan berkembang. Rasulullah SAW pernah bersabda dalam hadithnya yang bermaksud : "Barangsiapa yang tidak memerhatikan (memikirkan) masalah kaum Muslimin, maka dia bukan dari golongan mereka". ( Riwayat Baihaqi dari Anas ).

Dalam keghairahan umat Islam ingin memajukan diri dan negara mereka sama ada dalam bidang teknologi atau ekonomi adalah penting untuk menumpukan perhatian yang berat terhadap Islam. Umat Islam hanya akan menjadi mulia sekiranya mereka mengamalkan Islam dalam kehidupan sebagai suatu cara hidup.
Malangnya umat Islam amat jumud pemikiran sehingga definisi Islam telah silap dan disempitkan tafsirannya. Mereka hanya memahami bahawa Islam hanya terhad kepada pengamalan ibadah seperti solat, mengeluarkan zakat, menunaikan haji dan sebagainya.
Sebenarnya Islam adalah amat luas ruang lingkupnya. Sekiranya sesuatu urusan atau pekerjaan yang dilakukan dengan landasan hukum-hukum mutlak Allah SWT maka ia pun dikira sebagai telah mengamalkan Islam.

Sebab itulah turunnya bala’ dari Allah SWT terhadap sekalian manusia sebagai suatu peringatan kerana tidak mengamalkan Islam dalam kehidupan sehari-harian malah menggantikannya dengan pengamalan yang melanggari batas-batas hakikat perintah Allah SWT terhadap hamba-Nya.

Namun, yang menyedihkannya ada di kalangan umat Islam yang tidak mengaku bahawa kemudaratan yang telah ditimpakan ke atas mereka adalah suatu bala’ dari Allah SWT tetapi menganggap bahawa ia adalah suatu fenomena yang biasa sahaja. Janganlah menganggap bahawa sekiranya mengamalkan Islam sampai bila-bila pun tidak akan maju. Lantaran itu Rasulullah SAW telah bersabda di dalam hadithnya yang bermaksud : "Apabila umatku telah membuat lima belas perkara maka bala’ pasti akan turun ke atas mereka iaitu :

1. Apabila kekayaan negara hanya dimiliki oleh orang-orang yang tertentu sahaja.
2. Apabila amanah dijadikan sumber memperolehi keuntungan ( khianat terhadap amanah
3. Zakat dijadikan hutang ( tidak mengeluarkan zakat ).
4. Suami taat pada isteri ( dayus ).
5. Anak menderhakai ibu bapa.
6. ( Sedangkan ia ) berbaik-baik dengan temannya ).
7. ( Dan ) menjauhkan diri dari ibu bapanya.
8. Suara-suara ditinggikan di dalam masjid.
9. Seseorang dimuliakan kerana kejahatannya.
10. Arak diminum di mana-mana sahaja tanpa kawalan.
11. Ramai kaum lelaki memakai sutera.
12. Artis-artis disanjung tinggi dan dipuja.
13. Orang yang paling hina di kalangan sesuatu kaum diangkat sebagai pemimpin.
14. Banyak jenis muzik dimainkan.
15. Generasi umat Islam kini menyalah-nyalahkan umat Islam terdahulu ( Para sahabat : sebagaimana
yang dilakukan oleh puak syiah yang telah terkeluar dari landasan Islam yang sebenar )".
( Riwayat At-Tirmidzi)
.

Sunday, March 22, 2009


ni kwn2 ku ms dlm kls,...(bila..me...pijah)=)


ni plak fara n cik tipa..



ASSALAMUALAIKUM...

hhuhu ari ni 1st day stat klas after cuti 1 mggu.blik2 klas trus on laptop keke...huhu klu blh nk cuti 1 thun kn2..tp cm tu la manusia xpuas dri sume tu...klu dbri 1thun cuti pn xpuas...ape2 pn bersyukur la dgn smue tu...berbnding dgn org y cuti tuk jumpe fam sthun je skli...kdang2 terfikir hmmm begitu tbah shbt2 kte kat luar sne y bljr jauh n jrang jumpe fam dorg..klu sy la menangis xberlagu kot..hihi...cm my kazen bljr kat JORDAN 4thun tnpe blik huhu..cmne la die ..sy taw die sdh tpi hati die tabah..proud dgn die..n kwn2 y len..mungkin sbb xbiase berjauhhan ngn fam tu sbb ny bile jauh skit xleh asyik nk blik je hihihi..ni la 1st tyme jauh skit dri fam...bile dh jauh skit dri fam ni perasaan takut tu ade...tkot sgt22..takot terjebak dgn gejala2 negatif y semkin mnjdi2 dklgn rmja skunk ni.....

cakap psl cuti ni xcaye plak khmis ni nk blik rumah lgi heehehe..cuti lgi tpi 5 ari je..ape2pn ok la..hihihi...xsngke btol..=)bab2 cuti ni sy mmg jdi org suke blik rmh pntang je dgr perkataan 'CUTI' hehe..n 2 lgi my fren cik tipa n fara..hehe ktorg stu kple..aaaa sbut psl stu kple...actly kteorg mne stu kple.klu stu kple cmne la kteorg nk idup 1 kple kongsi 3 org hehe......ok dah2...cm nk cuti ari khmis ni esok ktorg nk kuar p beli tiket huhu semngt taw...smgt gile nk jumpe fam...

stu agi ari ade la sorang budk klas kite tu nm die FARID blh die ckp ..yana..yana hg taw x adk ak y f2 pn tggi dr hg...ppuan tu...pstu cik tipa pn tny la farid 2 tggi die bpe..then ckp ape nth..huhu kte xdgr...mls keke...pstu die cik tipa pn ckp ppuan tggi 160cm ok la huhu(tpi kte ni huhu tggi 150cm n tah2 148/149 je)..then si farid ni sindir lgg..n ckp tggi2 cm yana ni ok la cute..aaaa nmpk sgt nk ckp kte ni pndk..
tpi ape2 pn...sy syukur dgn pemberian ALLAH sbb mnusia kn dijdikan sebaik2 kejdian...
so sape2 y kat luar sne jgn la risau anda rendak or pendeks hehe..sbb smue tu anugerah ALLAH trime sadanya...lgi pn kurang tggi (bkn pendek or rendah ye hehe) ni ok je...ape2 pn syukur la dgn sume tu ye.....
kkkk daaah22...nk pg bt koje plak ni hehe..

Wednesday, March 18, 2009

TRUE LOVE

SALAM

Love is ever so beautiful
Like the morning dews on blossoming roses
Lifting its veil among the tall mountains
Letting the sun rays seep through the clouds.

But the love of a human being
Never lasts long
One will say enough is enough
Or both will be separated by death.

This love is but temporary
The morning dew will evaporate
The tall mountains may fall from earthquakes
The sun rays will be shrouded by lightning clouds.

What love lasts forever then
Despair not for I will tell you
There is nothing greater than the love of Allah
That lasts forever and eternally.

The love of Allah never disappoints
Bringing us closer to Him
Each time we remember Him
Even death will not do us apart...


klu kte tgk la kan skrg ni terlalu ramai sgt remaja2 kat luar sne terlibat dalam bidang percintaan ni..kan2...(cm plik je ayt bkl cikgu ni huhu)..tpi bile ditny knp terjdi sume ni..mostlydorg nye jwpn ..hmm biasela nme pn remaja..xleh terlepas dri smue tu..ni smue antre jwpn2 kwn2 ktela..xkire dimane2..klu sbb sal coup ni bile org tny..yana ko dh de bf lom...jd kte pn jwb la sjujur2nye xde...blh die gelak n ckp xyah tpu la...so bile dorg jwb cmmtu klu pikir2 baek ckp yeee adelaa...heeiii nth la...cm salah plak xd bf..sdngkn smue tu bkn nye elok..bnde tu smue membawa kte kearah kemaksiatan or zina..btol x???hehe...klu kte renungkan kate2 kat ats tu kan...bgi kte lakan ketenangan dalam percintaan adalah ketika bercinta dengan Allah. kadang2 bila teringat ganjaran akhirat dan keredhaan ketika di dunia jika kita mencinta Allah, kita akan tersenyum sendirian. betapa maha hebatnya perasaan mencintai yang MAHA BESAR. hanya mu kekasih abadi untuk semua umat manusia yang beriman. segala puji bagi mu ya ALLAH.....
tu je y dapat saya ungkapkan mlm ni stelah keletihan drve td..hehe...
kla ye so kwn2 sume renung2kn la....
sy ni xla pandai sgt berkate2..tpi blh la skit...klu ade silap tu..tegur la ye..hee..^_^..

SALAM

untuk diri sdri serta shbt2ku

"Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu."


Mampukah aku menjadi seperti Khadijah
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah
Hartanya diperjuangkan ke jalan Fisabilillah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dan senang rela bersama...

Dapatkah kudidik jiwa seperti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijaksana
Pendorong tatkala kesusahan dan penderitaan
Tiada sukar untuk dilaksanakan
Lantaran keikhlasan yang sentiasa bersarang

Mengalir air mataku
Melihat pengorbanan puteri solehah Fatimah
Akur dalam setiap perintah
Taat dengan ayahandanya yang sentiasa berjuang
Tiada sebarang harta dunia
Layaklah dia penghulu wanita syurga...


Ketika aku marah
Ingin kuintip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah
Mampukah aku menjadi wanita solehah seperti mereka?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Masyitah


hmmm...MAMPUKAH AKU???

Thursday, March 12, 2009

cantiknya seorang wanita itu

cantiknya seorang wanita itu sebagai gadis bkn kerana merah kilau lipstiks pada wajah memekar senyum kosmetik

cantiknya seorang wanita itu sebagai remaja x pada kulitnya mulus menggebu terdedah

cantik seorang wanita itu sebagai kaum hawa xkerana bijak meruntuh iman kaum adam

cantik seorang wanita itu sbg anak solehah x menjerat diri pada kedurhakaan dan kemurkaan ilahi

cantik seorang wanita itu sebagai intelektualis menyala obor mewangi setanggi profesionalis

cantik seorang wanita itu sebagai isteri merempuh badai disisi suami

cantik seorang wanita itu sebagai menantu menjauhi persekonkolan ipar lamai

cantik seorang wanita itu sebagai ibu mencurahkan sepenuh kasih sayang dengan adil

cantik seorang wanita itu sebagai mentua telus hati mengagih kasih pada semua

cantik seorang wanita itu sebagai nenek menyaring teladan para anbia buat cucu cicit

cantik seorang wanita itu sebagai warganegara peka membela nasib maruah negara

cantik seorang wanita itu sebagai akidah solehah mengandam rindu kekasih pasrah di atas sejadah

cantik seorang wanita itu sebagai muslimat tunjang agama pewaris nadi islam menyumbang jasa dan bakti memartabatkan islam dipersada dunia insyaallah