LIFE

" ما هو الهدف من الحياة؟ الإسلام يجعل من الواضح أن على المسلم ، منذ البداية ، أن الغرض من الحياة هو دائم إلى الله عز وجل عبادة. وينبغي لنا أن نعرف أن السبيل الوحيد لخلاصنا في الدنيا والآخرة في معرفة الرب الذي خلقنا ، يؤمنون به ، وعبادته وحده "


~~~what is the aim of life? Islam makes it clear to the Muslim, from the very beginning, that the permanent purpose of life is to worship Allaah. We should know that the only way for our salvation in this life and in the Hereafter is to know the Lord who created us, believe in Him, and worship Him alone~~~

Followers

Sunday, April 3, 2011

akanku sebut namamu dalam doaku...

assalamualaikum...


wahhh lame benor tak mengupdate blog ni..almaklumlah tgh ambik phd ..hahah bertimbun ngn tesis2 y perlu disubmit..hehe...1st of all syukur kpd Allah sbb msih memberi sy pluang utk mengupdte blog ni....mgkin ni kali terakhir ke ap ke kan..sape y taw...xde sapa2 y taw kecuali Yang Maha Esa.. =)


post kali ni sebnrny tuk seorang sahabat sy...sahabat y special la.....mmg special...baru kenal tpi xkire nk anggap special jgk(erkk dah bpe kali ulang perkataan tu ni hehe) . gini sebelum tu kita cerita sikit lah pasal sang sahabat ni....klu nak kira cmne kitorang bertemu xleh sebab xpernah bertemu hehe...
 Dia ni sama profession je dgn saya..kitorang sama-sama bakal CIKGU ..insyallah..=)..nama sahabat special saya ni SHARIFAH NABILAH SYED JAAFAR...dia ni muda lagi so kira adik sy la...hehe...peace dik...hihi
walaupn dia ni pangkat adik..tapi kadang2 dah cm dia lebih matang lagi kot..saya pon jeles jgk ngn die hehe...die ni comel org nye auuu i luve u adik ..hehe...


ok bebalik kepada tajuk..."AKANKU SEBUT NAMAMU DALAM DOAKU"


kadang-kadang saya terfikir kenapa saya boleh berbaik dgn dia...mungkin dah jdh sy bertemu dgn sahabat cmtu ..opss dh xmo tulis sahabat nk change to SAUDARA plak..=)..4sure la sedara kan...sebb saudara seislam..tpi die ni lain..sy anggp die cm adik sy sdri...cuma belom ad peluang untuk bertemu..insyallah satu ari nanti jika diizinkan olehNya kita akn bertemu ya....walau apa pon terjadi blh dkata die tahu la hehe....yela adik kan hehe....syg gile kat die ni die pon ckp syg sy hehe..syukur Alhamdulillah............sbb berpeluang merasai kasih syg oleh seorang saudara ni sebelum menutup mata buat selamanya...betol2 tak terhingga....xboleh nak dibalas dengan segunung emas selautan wang..!!! hanya DOA y mampu akk kirimkan tuk adik akk ni.....akak tulis entry ni bukan nak pape taw..tapi akak betol2 bersyukur tak terhingga sebab dapat knl orang cam adik taw...bela dah bnyk bntu akk dlm tempoh persahabatan kita walaupn masih di muda usianya...


“Tidak sempurna keimanan salah seorang diantara kalian sampai ia mencintai untuk saudaranya apa-apa yang ia cintai bagi dirinya sendiri (dari segala hal yang baik).” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)


jadi daripada kita berkasih-kasihan lebih elok kita mencintai sesorang yang halal bagi kita...dalam konteks seorang y bernama Nisa...=) jadi dalam setiap doaku akanku selitkan namamu sentiasa dik..semoga ukhwah y terjalin ini diredhaiNya...


tapi ya penting kita perlulah ikhlas dalam setiap perkara y kita lakukan..
Hendaknya seseorang yang berdoa mengikhlashkan di dalam doanya menadah tangan kepada Allah SWT dengan hati yang khusyu’, bersandar hanya kepada Allah SWT kerana ia tahu bahawa hanya Allah SWT yang mampu mengabulkan doanya, dan berharap penuh kepada Allah SWT untuk terkabulnya doa tersebut.


Sahabatku jua saudaraku..


nak cari kawan bukanlah perkara mudah
tambah2 kawan baik...
tapi apa2 pun, sahabat yang baik adalah yang pabila
Kita pandang wajahnya, mengingatkan kita pada ALLAH,
Mendengar kata2 nya, bertambah ILMU kita,
Bila melihat akhlaknya, menenangkan hati..
Pendek kata.. segala perlakuannya dapat memberi kebaikan pada kita


ya Allah sahabat yang Engkau kurniakan ini adalah sahabat yang memberiku kesenangan, ketenangan, kecemerlangan dalam menempuh cabaran serta liku-liku hidup di dunia dan di akhirat ... alhamdulillah..=)


*utk kekasihku, Dr ibnu Abbas r.a. aku mendgr Rasulullah bersabda," dua mata yang tidak akan tersentuh oleh api neraka , mata yang sering menangis kerana takutkan Allah dan mata y sering berjaga dijalan Allah,"(hadis .r. Tarmizi) ~~ salam sayang segala kekuatan n kesabaran hanya milikNya, Ya Allah, Kau pemilik segalahati, ikatlah hati kamid jalan ini hanya keranaMu bukan kerana manusia..kami mencipta pelbagai alasan untuk menidakkan perintahMy pada saat di uji dgn hubbu dunya, sedangkan Kau memberi..memberi dan terus memberi ..sungguh angkuhnya kami ya Allah, sgguh tak bersyukurnya kami ya Allah..sdgkan Engkau tak pernah jemu dan lupa memberi nikmat kepada kami, hinanya kami ya Allah tanpaMu..ampunilah kami ya Allah....(tQ so much dik tuk msg ni..sy sayangkan ukhwah ini...=( smoga berkekallan sehingga kesyurga...insyallah)





Sahabat ...
jika kamu lihat kesalahan n kesilapan ku
tegurlah aku... kerana aku..
adalah hamba biasa yang sentiasa lakukan dosa..

jika apa yang aku lakukan..
aku anggap ia betul..
padahal di matamu n di sisi syarak
adalah salah..

tegurlah aku... 
beritahulah kesilapanku..
agarku tahu silapku
serta memperbetulkan kesilapanku ini..

kerana sahabat yang baik sentiasa
menegur sahabatnye.. walaupun pahit
lebih sanggup die dibenci oleh sahabat sendiri
dari lihat sahabat sendiri melakukan dosa..

Moga persahabatan ini berkekalan..
serta dirahmati Allah..

Moga persahabatan ini..
tidak terhenti di dunia sahaja
malah kekal "Bersahabat sampai ke Syurga" 


hati hanya boleh menyintai sementara waktu,
tua hanya datang selepas muda,
 tetapi memilikimu dijalan Allah,
adalah kebahagianku di dunia dan akhirat..=)



Salam sayang dari sahabat buat sahabat.

Moga kita sentiasa berada dalam Inayah dan Penjagaan Ilahi.


1 comment:

^^MizBeLL^^ said...

terima kasih kakak ku sayang..