LIFE

" ما هو الهدف من الحياة؟ الإسلام يجعل من الواضح أن على المسلم ، منذ البداية ، أن الغرض من الحياة هو دائم إلى الله عز وجل عبادة. وينبغي لنا أن نعرف أن السبيل الوحيد لخلاصنا في الدنيا والآخرة في معرفة الرب الذي خلقنا ، يؤمنون به ، وعبادته وحده "


~~~what is the aim of life? Islam makes it clear to the Muslim, from the very beginning, that the permanent purpose of life is to worship Allaah. We should know that the only way for our salvation in this life and in the Hereafter is to know the Lord who created us, believe in Him, and worship Him alone~~~

Followers

Sunday, November 22, 2009

berSyukur~

Sudahkan kita bersyukur hari ini? Berapa kali kita bersyukur hari ini? Apa yang kita syukuri? Kepada siapa kita bersyukur? dan banyak lagi pertanyaan-pertanyaan lain di dalam hati mengenai syukur ……

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memberikan pernyataan: Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Ku-tambah nikmat-Ku kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih” (QS. Ibrahim: 7).

Bagaimana bersyukur itu? … ada lagi pertanyaan ni. Bersyukur, sesuatu yang mudah untuk di katakan, mudah untuk dijelaskan … tetapi tidak mudah untuk dilakukan. Kemungkinan hanya sebahagian dari kita akan mengatakan, saya selalu mengatakan ‘Alhamdulillah’ kalau mendapatkan suatu kenikmatan, memang betul demikian adanya. Bagaimana pada saat kita mendapatkan sebaliknya, misalnya kehilangan dompet? Apakah kita bersyukur? Mestinya ya tetap bersyukur, kerana yakinlah, selalu ada rahmat Allah dibalik peristiwa yang menurut kita buruk. Kalau kehilangan dompet, apa yang disyukuri. Kita besyukur, yang hilang hanya dompet, motor kita tidak ikut hilang.


Begitu juga dengan sejumlah manusia yang dilahirkan dalam keadaan kurang sifat contohnya tiada kaki atau sebagainya. Hal ini adalah satu pemberian Allah yang tiada tolak bandingnya dan kita patut menerima semua ini sebagai satu ujian dalam hidup dengan seadanya. Walaupun kelahiran anda tidak sempurna ini tidak bermakna kita kurang segalanya. Sebagaimana yang kita tahu setiap apa yang terjadi ada hikmah disebaliknya.


Di sini terdapat sebuah penceritaan dari seorang yang dilahirkan tidak sempurna, tapi beliau mampu menjalankan kehidupan dengan sempurna..Kadang penat telinga nih dengar keluhan kata mereka tidak sempurna..Tapi ingatlah ada yg lebih tidak sempurna tetapi mereka menghargai kehidupan mereka lebih daripada kita manusia yang diciptakan sempurna.

Silent Inspiration from Married Couple who have disabilities
But Lead Normal Life.

Fatima And Ahmad married

with both having disability..

Ahmad Has no both hands,

And Fatima has no both feet

but the couple are both strong in

the field of artwork activities.

























































Mereka berdua boleh nikmati hidup dengan baik..kenapa? Sebab mereka tabah menghadapi setiap ujian dan semangat mereka kuat..Tidak lemah atas ketidaksempurnaan yang mereka peroleh..



2 comments:

Anonymous said...

bersyukurla kita ngan apa yg kita miliki skrg dan hargaila tiap2 kjadian yg tjadi dlm khidupan sharian kita. walau betapa sakit skali pun katakan "alhamdulillah" krana stiap dugaan itu tanda ALLAH syg kita dan mebi jg slh 1 cara tuk hapuskan dosa kita, wallahualam =)

Tuan punyer blog..=) said...

btol2 stiap ujian dan dugaan y kta hadapi tu tanda Allah sygkn kta.. hrap kte smua trima itu sbagai ujian dri Maha Pencipta utk mnguji sejauh mna keimanan kta..=)