LIFE

" ما هو الهدف من الحياة؟ الإسلام يجعل من الواضح أن على المسلم ، منذ البداية ، أن الغرض من الحياة هو دائم إلى الله عز وجل عبادة. وينبغي لنا أن نعرف أن السبيل الوحيد لخلاصنا في الدنيا والآخرة في معرفة الرب الذي خلقنا ، يؤمنون به ، وعبادته وحده "


~~~what is the aim of life? Islam makes it clear to the Muslim, from the very beginning, that the permanent purpose of life is to worship Allaah. We should know that the only way for our salvation in this life and in the Hereafter is to know the Lord who created us, believe in Him, and worship Him alone~~~

Followers

Tuesday, June 9, 2009

BUBUR JAGUNG..^_^~~



Salam…

Ni nak cerita la skit apa y terjadi masa balik kampung tu hari..nk cerita sal bubur jagung yang best sangat huhu …syok rasa cm balik raya je sbb sume kazen side ummi ade kat kampung…malam tu tidur kat rumah wan ramai2..hehe..tapi si bapak2 nya pula xde sbb lom blik lagi hehe(masing2 kerja)..jdi malam tu kteorang bebas la…tidur ramai2..gpn kita nya kazen y laki xde y besar.. y besar mostly perempuan …hehe

So biasa la time cuti ni kenduri kawin memaaanggggg banyakkk hehu ..xnk pergi ummi cakap ala pergi la gipn bkn org lain sedara jgk..sebab y kawin tu kazen2 ummi sume..y xtahannye 4 kenduri kene pergi dalam masa satu ari..arghh…konyang2..tpi xpe2..rezeki..hehe…y kawin tu sume nye muda2 lagi ish2.huhuhu…

Tpi y besh nye ptg tu ktorang makan bubur jagOng y wan buat huhu besh22..rugi sape y xmakan hehe…tpi klu kte bt pn besh jgk hehe…(prasan keke)

Ok sekarang straight to the titik..yana nk cerita sal bubur jagung..bubur jagung ni sng je klu korang nk buat..senang dan ringkas…xcerewt plak tu…dah la best hehe..tapi xsangka..kejap je habis padahal buat punyer la bnyk…huhu di sini saya nk kongsi la skit cara2 buat bubur jagung pasni kepada kawan2 y membaca blh la mencuba…^_^

Bahan-bahan

1) jagung ( depend la berapa tonggol..1 ke 2 ke 3..or 100 hehe)

2) santan ( depend on brpa tonggol jagung yang kita guna la..)

3) susu pekat

4) gula

5) daun pandan

*tu je bahan-bahan y diperlukan..sikit je xbanyak..

Cara-cara

1) buang kulit jagung tu dulu jgn xbuang plak hehe

2) lepas tu hiris la jgung tu..

3) rebus jagung tu dengan air sampai isi nye empuk la( klu x nanti kn skit perot plak hehe)

4) lepas tu masukkanlah santan sekali dgn daun pandan(santan tu xkira la santan segera ke santan segar ke asalkan santan masukkan je huhuhu)

5) then masukkan susu pekat dan gula secukup rasa (jangan manis sgt xelok)

6) masukkan garam dalam kuantiti sedikit je,..

7) lepas tu ambik mangkuk letak kemudian hidang dan seterusnya makan la hehe..

*boleh juga masukkan telur untuk pekatkan kuah die ….tu bagi orang y suka jela tpi keluarga saya x suka camtu hehe(saje je ckp biar la xde orang tny pun hihihi)

senang je kan..hehe klu sapa2 y baca ni cakap susah xtaw la nk cakap ape lagi lom suruh buat kari kepala ikan..hehe

btw sapa2 y xpernah2 mencuba diharap mencuba sbb best…

SELAMAT MENCUBA..^_^

5 comments:

Syed Shafz said...

Senang lagi buat kari kepala ikan kot..huhu

FiiQ90 said...

uiks! apa rasa tu?
1st time dgr nie :D
mesti la rasa jagung an..
tp dap x? :D

sharifah nur liyana alidrus said...

yela kan dah pro bt kari kepala ikan tu y senang lagi hehe...
eh mesti la sedap...=D

i n u ya =] said...

waaaaaaaaaaaaaaaa..
sedapnyerrrr..
lme da xmknn...

huhuuhuhuuuhh..
feveret tuhhhhhh

sharifah nur liyana alidrus said...

hehe nk mkn mai r umoh meh nk bt keke